:: salam dunia salam semua ::

:: Terima kasih sbb sudi jengah blog nie. Bile da jengah tu silelah follow k. Xpon tinggalkan jejak kt shoutbox. Kompem aku akn follow korg balek. Jase kamu semua amatlah dihargai! ::



Hei korang! Jom la beli baju-baju si comel korang. Murah je uols.

InsyaAllah aku akan update baju-baju yang lain.


Klik sini ye.

Noor Syazwani



Followers

..+jempot masok+..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

~Seronok klik cini~

Recent Visitors

Thursday, February 2, 2012

~Pengambilan minuman sejuk ketika mengandung~

Eh mommies to be kt luar sne pernah dgr kn pasal topik yg akan dibincangkan pada hari ni. Hehe. Rsenye semua da tahu kot. Aku pon saje meng'google' ttg topik ni. Sama-sama lah kita memahami nye ye.


Sebenarnya minum air sejuk boleh bagi ibu mengandung, dalam pantang dan juga bayi. Selsema dan asma berkaitan dengan jangkitan virus akibat antibodi yang lemah. Air sejuk tidak melemahkan antibodi malah menguatkannya.
Mereka yang tidak biasa minum air sejuk dan tinggi kandungan urik asid dalam darah, apabila julung-julung kali mengambilnya akan menyebabkan toksik terbongkar keluar. Toksik yang terdapat di buah pinggang akan menyebabkan urat seperti membengkak di kaki. Toksik yang terdapat di dasar paru-paru akan menyebabkan batuk.
Mereka yang seperti ini boleh mengenalpasti tanda pembongkaran dengan melihat sama ada terasa pening kepala sejurus selepas minum air berais. Jika berlaku, kita boleh mengawal pembongkaran agar ia berlaku tidak ketara atau tidak disedari dengan cara mengurangkan kadar kesejukkan air tersebut. Mulakan dengan hanya meminum air yang biasa dahulu (bukan panas), lama kelamaan tingkatkan dengan meminum air peti sejuk. Kemudian amalkan minuman berais.
Kadang kala, kesan air ais yang diminum itu bukan disebabkan oleh sejuk, tetapi disebabkan oleh bahan yang dibancuh. Air sirap mengandungi pewarna yang akan melemahkan buah pinggang. Air kopi berasid akan menyebabkan penat dan lelah. Air berkoko (milo) mempunyai tanin dan kafen yang akan melemahkan tyroid yang akan menyebabkan batuk.
Sebenarnya ramai yang telah mencuba minum air sejuk ketika dalam pantang kerana air panas akan memudaratkan kesihatan. Didapati tidak berlaku sebarang kesan pembongkaran, malah ia baik untuk kesihatan.
Minum air yang sejuk ialah aplikasi konsep Teori Tekanan Kesimpulannya ialah ibu mengandung digalakkan minum air sejuk.




p/s : ade juga org berkate minum air sejuk nie boleh menyebabkan baby besar dan bila sudah besar ia nya akan menyukarkan proses bersalin. Ada juga yang mengatakan akan menyebabkan air ketuban pecah  awal. Wallahu'alam. Bgi aku, aku still minum lagi air sejuk cume dlm kuantiti yg berpada-pada. Kene sentiasa beringat la ye. Jgn maen sedap ikut tekak je. Kene balance kan minum sejuk dan panas. Lagi satu perbanyakkan la minum air masak ye. Kalo di ikutkan aku nie dulu sblum mengandung memang jarang kot minum air masak. Tp disebabkan mengandung dan pernah ade kes bacaan hb aku rendah so dktor, nurse dan org sekeliling aku menyarankan aku perbanyakkan minum air masak dan sayur yg banyak. Sekarang g kerja pon sentiasa bawak air masak. Alhamdulillah la tekak da boleh biasekan minum air masak nie.


Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

1 comment:

  1. samelah ekin....
    minum jugak ais
    cume xdelah byk
    asalkan hilang rs panas dahler
    huhuhuhuhu

    ReplyDelete

..+respon korang+..