:: salam dunia salam semua ::

:: Terima kasih sbb sudi jengah blog nie. Bile da jengah tu silelah follow k. Xpon tinggalkan jejak kt shoutbox. Kompem aku akn follow korg balek. Jase kamu semua amatlah dihargai! ::



Hei korang! Jom la beli baju-baju si comel korang. Murah je uols.

InsyaAllah aku akan update baju-baju yang lain.


Klik sini ye.

Noor Syazwani



Followers

..+jempot masok+..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

~Seronok klik cini~

Recent Visitors

Tuesday, January 31, 2012

~Lawatan semasa Raye Cina~

Ari isnin lepas adelah cuti rye cine kn. Aku xde plan g mane pon. Just dok umah. Masak, makan, tido. Seronok juge sesekali mcm tuh. Pastu bertambah seronok bile ape yg kite masak sume abis licin. Huhu. Terasa mcm awww! sedap ke aku msak! haha. 

Ok berbalik pada tajuk diatas ye. Dlm lebih kurg kol 8:30 pagi kot hp aku berbunyi. Tapi aku xdpt angkat. Hp kt dlm bilik sedangkan aku kt dapur tgh cibuk membuat sarapan. En.suami bru nk angkat tp trus mati deringan nye. Xlame lps tuh hp en.suami pulak yg berbunyi. Dari no yg sme kol hp aku td. En.suami pon mengangkat dgn keadaan mamai2 nye tuh. Pas da angkat phone tu, en.suami terus cri aku kt dpur. Die kate ade org kol td. Org tuh ckp nk dtg umah. Aku pon tye la sape kn? en.suami kate ntah die ckp "Nas" name nye. Aku pkir2 mane la aku ade kawan nme "Nas". Bingung kejap aku dibuat nye. Pastu en.suami ckp lg "ntah ye. mcm org tu ckp nas". Amboi betol2 mamai ye. 

Aku pon kol balek no tuh. Aku ckp la nk ckp ngan "Nas". Dan org tuh pon boleh ckp "oh xde. ari nie sume cuti". Aik! aku cm pelik la kn. Ape mksud cuti tuh. Pastu en.suami boleh ckp "nurse" kot yg kol td. Em aku pkir jap. Kalo nurse yg kol logik la kot. Tp ade ape nk dtg umah ye. Aku da mule cuak da. Tgu dok tgu smpi kol 10 lbh xde dtg pon. So aku pon trus la wat2 kje umah. Mandi pon x lagi. Pastu kol 12 lbh aku msuk bilik. Tetibe hp aku trus bunyi. "sy nurse dr KK nie. Rumah awak yg mne ye?" aku pon bg la plan. Cepat2 aku mandi. Time tgh mandi tu nurse dtg. 

Aku cuak jugak npe nurse dtg smpi umah kn. Rupe2 nye mmg mcm tuh skrg. Bile waktu cuti nurse akn dtg melawat ke rumah. Nurse dtg cek air kencing, tekanan darah, jantung baby. Sme ape yg di check di klinik. Die kate lps nie akn ade org dr JKN yg akn dtg plak. Huhu. Prosedur baru rupenye. Baru x bru sgt la kot. Aku yg ketinggalan kot. Mak aku ckp zman mak dulu xde pon mcm tuh. Tu yg aku cuak tuh. Oh ye tekanan darah aku rendah lg 100/60. Pale aku pon cm rse pening2 je dua tiga ari nih. Nmpk nye kne telan ati ayam n kerang lg la mgu depan sbb mgu dpan ade appoinment ngan dktor. Harap2 semua nye ok.:)


Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

Monday, January 16, 2012

Kenapa xnampak lg?

Salam isnin ye korg sume. Setelah 2 hari bercuti katekan. Minggu depan syok la kn bercuti. Sbb rye cine jatuh pada ari isnin n selasa. Td g bank pon ramai org cine beratur utk tukar duit angpaw. Huhu. Termasuk la aku sekali beratur same. Tp aku beratur sbb mau tukar syiling yg dikumpul hasil tabungan en.suami. Walaupun hanya RM90 tp bile syiling tu masuk dlm beg tetap berat beg aku tuh. Cikit2 lame2 jdik bukit ye. Hobi en.suami slps berkawhwin mmg suke menabung. Die kate buleh wat tmbh2 simpanan wat beli kambing nti. Huhu.

Ok berbalik pd tajuk diatas ye. Ape yg xnmpk lagi tuh? Bukan ape nye. Usia kandungan sudah hampir mencecah 5 bulan kn. So ade la spupu aku nie die tye aku 'Nape perot xnmpk beso lagi?' Budak yg berumur 14 thun tye kt aku soalan cmtu. Da 2x xsilap die tye aku. Nak kate xnmpk sgt perot nie mbesar xde jugak ye. Kalo dilihat secare terperinci sudah mmbesar da perot aku nie. Cume aku suke pakai tshirt besar2. G kje pon pakai blouse yg tidak menampakkan bentuk badan. Lebih selesa kot g kje ngan pakaian mcm tu..:)

Xpela. Nanti kang bile da beso banget perot nie da xleh nk tutop2 lg da ye. peace!




Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

Thursday, January 12, 2012

:Keadaan yg aku alami sekarang:

Alhamdulillah. Sekarang selera makan da ade. Nafsu nk makan pon da ade. Tekak da buleh telan dan terima mknan yg ada kt depan mate. Loya-loya pon da kurang. Sakit kepala pon da kurang. 

Dua hari yg lepas de appoinment ngan nurse di KK. Alhamdulillah sume nye normal. Berat bdan pon da naek hampir 3kg. Syukur2. Mse tu aku dtg pagi2 sbb pas g KK tu aku kne masuk keje. Nasib baek xramai org. Tp xramai orang pon dekat kol 10 jugak aku ciap. Nurse byk bg info mse tu. Tentang pakaian, pemakanan dan dia suroh byk2 kan berehat dan rajin2 kan bersenam. Kuikui. Rse nye aku nie da byk bersenam kot. Sehari nek turun tangga byk kali. Berjalan pon byk kali. Kalo kt umah tu aku byk bergerak kot dr baring walaupon konon nye ari sabtu dan ahad adelah waktu utk berehat. Aku mcm da terbiase xreti dok diam kalo kt umah. Kalo kt umah mak mertua aku leh la dok diam. hehe

Tapi sekarang nie aku kerap mengalami sakit pinggang. Lagi2 kalo baring kt lantai yg beralaskn tikar saje msti pinggang belah kiri rse sakit yg amat. Nk pusing ke kiri kanan pon kne slow2. Kate nurse itu perkare biase. Dan aku pon ade tye buleh ke kalo time skit pinggang tu kite sapu minyak angin? Nurse kate buleh. Kdang mmg aku akn letak minyak angin kt pinggang akibat nk hilang kan kesakitan tu kn. Tp xtaruk byk. Wat2 rse berangin je kt pinggang tuh. 

Oh ye. Skrang aku da mengalami selesema hmpir dekat 2 bulan. Lame x? Da tye kt nurse ari tuh. Die jawab mungkin pembawakan. Lagipon kalo selesema pon mmg dorg xkn bg ubat selesema. Pling kurg akn bg antibiotik sahaja. Tp selesema aku nie len mcm ckit. Xbyk hingus pon tp asik nk sedut2 hidung. Pastu taik idung akan jdik byk sehingga mmbuatkan aku rse kurg selesa. Pastu taik idung nie jenis yg susah nk dibersihkan. Smpi luke kdg aku kje kan sbb rse xselesa kalo xdibersihkan. Bile mlm pulak mule la hidung nie sumbat. Nk nafas pon kne bantuan mulot. Sabar je la ye.

Itu la  yg aku rsekan skrg nih. Nk mengeluh byk sgt pon xbuleh. Kne redha dengan semua nie. Harap2 ia nye x berterusan la ye.:)


Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

Wednesday, January 11, 2012

Risiko Kafein ketika Mengandung

Salam korg. Ari nie aku nk share 1 bende. Aku rse ramai kot ibu2 mengandung yg da tau pasal info nie. Tp aku just nk share dgn lbh terperinci je. Aku akui mmg peminta tegar kopi o. Sbb ari2 kt umah mmg akn minum air kopi o. Nescafe plak mmg aku  minat cume jrg aku minum. Sesekali je. Tp kalo da minum akn rse ketagih gtu. Kt bwh nie aku akn share kt korg tentang bahaye nye pengambilan kafein ketika mengandung.

Apa itu kaffien?


Kebanyakan daripada kita tidak menyedari bahawa kaffien sebenarnya adalah dadah seperti nikotin dan alkohol. Ia boleh menyebabkan ketagihan dimana kita akan merasa terlalu menginginkan kopi untuk diminum. Kaffien juga dikenali sebagai guareine dan mateine dimana ia dijumpai daripada sumber semulajadi daripada tumbuhan, kekacang dan bijian. Kaffien bertindak seperti meransang sistem saraf di dalam badan kita dan ianya boleh menyerap ke dalam saluran darah dalam hanya 15 minit selepas pengambilan kaffien. Apabila ianya diserap dalam kuantiti yang banyak, kaffien boleh menyebabkan reaksi fizikal yang kurang baik.
Dimana Kaffien dijumpai?

Kebanyakan kaffien terdapat didalam kopi dan teh. Ia juga dijumpai didalam beberapa jenis makanan termasuk:
  1. Coke
  2. Minuman Coklat
  3. Coklat
  4. Sesetengah kekacang.

Kaffien juga dijumpai didalam sesetengah ubat-ubatan.

Apakah kesan pengambilan Kaffien?

Jika anda merasakan seperti kepeningan selepas meminum terlalu banyak teh atau kopi, ia adalah kesan daripada kaffien didalam minuman tersebut. Kaffien boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan pada badan termasuklah :
  1. Menaikkan kadar denyupan jantung
  2. Menaikkan darah tinggi
  3. Menyebabkan kencing manis.

Kaffien boleh menyebabkan banyak air kencing dikumuhkan dan bertindak sebagai diuratik. Ini bermakna ia boleh menyebabkan kehilangan air dalam badan dimana ia akan menghilangkan kelembapan didalam badan dan keletihan. Jika badan anda menyerap lebih banyak kaffien, ia mungkin menyebabkan “caffeine overdose” dimana ia mendatangkan simptom seperti muntah-muntah, sakit kepala dan masalah pernafasan.

Kesan kaffien terhadap bayi yang dikandung.

Kaffien boleh menyebabkan permasalahan semasa kehamilan. Penganalisa membahaskan tentang berapa banyak kaffein yang dibolehkan semasa hamil dan kuantiti yang akan menyebabkan kesan fizikal kepada bayi didalam kandungan. Ini adalah kerana kaffien boleh menembusi plasenta dan menyerap masuk ke dalam bayi. Badan orang dewasa mampu menggagalkan fungsi kaffien dengan agak cepat melalui proses kimia yang terdapat di dalam badan tetapi tidak pada bayi di dalam kandungan. Ini bermakna kaffien akan tersimpan didalam darah bayi tersebut untuk tempoh yang agak lama dan akan menyebabkan bahaya pada bayi jika level kaffien tinggi.

Kaffien juga mendatangkan kesan lain pada kesihatan bayi di dalam kandungan. Ia didapati akan menaikkan kadar degupan jantung bayi dan mungkin mengganggu pergerakan bayi di dalam kandungan. Disebabkan sifat kaffien adalah duratik, ia juga akan mengganggu nutrisi bayi yang diterima daripada ibunya. Pengambilan kaffien boleh menyebabkan badan kurang menyerap zat besi dan kalsium daripada makanan dan mendatangkan bahaya untuk keseluruhan perkembangan fetus.

Kaffien dan Keguguran
Kajian terbaru hanya fokus kepada kesan pengambilan kopi semasa kehamilan. Kajian terhadap lebih 80,000 perempuan hamil terhadap penghambilan kopi didalam menu makanan mereka menunjukkan perempuan yang mengambil banyak kopi sewaktu mengandung berpeluang untuk gugur. Perempuan yang meminum 2 gelas kopi sehari boleh meningkatkan risiko keguguran dan perempuan yang minum 8 cawan atau lebih kopi sehari akan meningkatkan lebih 59% risiko keguguran. Ianya sangat penting untuk anda mengetahui jumlah pengambilan kaffien anda dalam menu seharian semasa hamil.

Yang menariknya kajian ini hanya menunjukkan kopi sahaja yang berisiko besar terhadap keguguran manakala lain-lain pemakanan tidak menunjukkan risiko yang sama tetapi penganalisa-pengalisa tersebut percaya bahawa ubat-ubatan yang mengandungi kaffein juga memainkan peranan yang sama iaitu risiko yang tinggi terhadap keguguran.

Jumlah kaffein yang merbahaya

Kebanyakan doktor akan menasihatkan supaya menghentikan pengambilan kaffien di dalam diet kehamilan anda. Tetapi kebanyakan wanita hamil merasa sukar untuk mengamalkan diet tanpa kaffien kerana kebanyakan makanan paling tidak mengandungi sedikit kandungan kaffien. Jika anda merasa sukar untuk membuang kaffien di dalam diet kehamilan anda, pengambilan yang sedikit tidak akan mengganggu kesihatan bayi di dalam kandungan. Walaubagaimanapun, ia adalah penting untuk mengetahui bahawa kaffien adalah bahaya untuk bayi di dalam kandungan terutama di dalam kuantiti yang banyak. Oleh sebab itu ambillah langkah untuk mengurangkan pengambilan kaffien di dalam diet kehamilan anda.


  
info :http://viaemma.blogspot.com/2008/12/kaitan-kaffien-dalam-kehamilan.html


p/s : so bg mereka2 yg mmg kaki nescafe @ kopi, moh ler kite same2 kurangkan pengambilan nye ye. :)


 

Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..