:: salam dunia salam semua ::

:: Terima kasih sbb sudi jengah blog nie. Bile da jengah tu silelah follow k. Xpon tinggalkan jejak kt shoutbox. Kompem aku akn follow korg balek. Jase kamu semua amatlah dihargai! ::



Hei korang! Jom la beli baju-baju si comel korang. Murah je uols.

InsyaAllah aku akan update baju-baju yang lain.


Klik sini ye.

Noor Syazwani



Followers

..+jempot masok+..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

~Seronok klik cini~

Saturday, February 23, 2013

.:Macam mane boleh kurus?:.

Dulu masa zaman sekolah aku xde la gemuk mane pon. Standard berat dalam 52kg kot mase tuh. Lepas SPM aku dapat masuk PLKN. Tak jauh sgt kot pada aku. Aku kene di Melaka. Masa kt PLKN tu plak kan makan disediakan. 6 kali sehari. Lepas tu hati pon senang. Xbanyak masalah. Duit pon orang tua bagi. Pastu family dtg ziarah tengok aku kt kem tiap-tiap minggu. So xde ape yang nk dirisaukan dan dipikirkan masa kat kem nie. Masa aku masuk PLKN dulu tu adalah 1st batch, Kementerian Pertahanan baru lancarkan. Masa tu pelatih PLKN memang x dibagi balik rumah mase cuti sabtu ahad. Family je yang boleh datang melawat kite kt kem. Bayangkan 3 bulan xbalik rumah. Ambik keputusan SPM pon kt kem. Hoiii! Xsyok langsung!

Bila tamat PLKN, ramai orang yang tegur aku, badan aku naek ckit. Yela makan 6 kali sehari. Hati manyak senang. Mau nye xbadan naik kan. Lepas dari PLKN aku mase form 6 sekejap. Then dapat panggilan untuk masuk Politeknik. So aku pon tinggalkan form 6 dan msuk Poli. Mase tu aku dapat kt Politeknik Pasir Gudang je. Start dekat poli nie nak kate ati aku senang xde la jugak. Yela, mane nk pikir assignment, ujian, exam, projek akhir sem nye lagi. Mase tuh duit da mule jadik masalah bagi aku. Huhu. Da duduk dengan kawan-kawan nie kan kite mule belajar nak beli tu, beli nie, g sane, g sini. Mase nie baru terasa la duit amat penting. Kene pandai jimat. Pastu asik nak mintak family duit je mcam malu plak kan.

Walaupon mase nie dok banyak bende yang di pikir, badan aku boleh naek mendadak. Aku bujet mase tuh berat aku dalam 65kg-70kg kot. Mase nie memang xrajin sangat timbang berat badan. Sebab takut berat makin naek. Nak kate aku kuat makan xjugak kot. Makan sekali 2 3 kali je kot. Tapi mungkin sebab mase study aku suke makan megi. Pastu makan mesti waktu 9mlm ke atas. Huhu. Mau nye xnaek berat badan kan?

gemok kan??? hahaha muke macam sembap pon hado.kahkahkah..

Lepas habis Poli, aku trus dapat kerja sambilan. Mase tu xkisah kot gaji beso ke kecik ke. Yang penting ada duit masuk tiap-tiap bulan. Masa tu aku dapat keje kt taska. Jage budak-budak. Sumpah penat uolls keje kt sini. Budak-budak ada dalam 30 orang + baby bawah setahun ada dalam 3 4 orang. Pekerja pulak 3 orang saje. Bayangkan lah. Memang penat. Mase makan pon kene rushing. Xde nikmat langsung. Makan pon aku rasa macam kene catu kot. Sebab akk yang tukang masak nie masak ckit je. Kalo petang tu, kadang aku dapat makan kadang tak. Kalo ada makanan lebih yang akk tu masak barulah aku makan. Kalo tak memang tak makan. Kadang lapo baru keluar makan. Tu pon jarang sgt kuar g makan. So kira nya dapat makan sekali sehari. Kalo ada rezeki dapat mkan 2 kali sehari. Kadang kalo petang da xde makanan, then malas nak kuar, so pukol 8 malam aku da membuta. Kihkih. Masa nie berat badan da mula turun ckit . :-)

aku mula kurus ckit kan? hehe

Pastu aku trus konvo. Masa konvo nie member-member tegur ape petua boleh kurus. Haha. Aku cakap la mane ade petua. Aku penat keje je. 

 Time konvo!

Lepas konvo, aku dapat keje jadik kerani. Alhamdulillah la kan dapat peluang lebih elok ckit. So aku trus move on! Masa nie berat badan maintain! Masa aku keje jadi kerani nie la, suami aku hantar rombongan merisik. Sebulan selepas merisik, kitorang pon tunang. Ha mase nie aku da kire slim la nie. Berat area 50kg-51kg. Bagi aku kurus la nie. Haha

Masa tunang!

Dalam masa yang sama, aku dapat offer kerja yang lebih baik. Sampai la sekarang aku keje kt company nie. Alhamdulillah. Aku kawin pon dengan hasil usaha kerja dengan company nie. Bile da start tunang, macam-macam bende la nak kene pikirkan. Pikir duit, nak kawen. Tu belum masuk nak shopping. Masa nie memang selagi boleh jimat aku akan jimat. G keje bawak bekal uolss. Mak kite buatkan. Hehe. Berat badan mase nie alhamdulillah masih di tahap maintain.

Masa nikah dan sanding.

nie kire gambar latest la (selepas pregnant)

Alhamdulillah, selepas pregnant pon berat badan aku masih di tahap yang memuaskan. Aku memang xde istilah berdiet, makan ubat kurus ke ape. Semua nie berlaku secara sendiri. Pada tafsiran aku, aku penat bekerja, jadi ape yang makan cepat dihadam. Kadang da penat keje malas nak makan. Tapi sejak kawen, xde istilah xmakan kot. Hehe. Pantang nampak makanan ade la. :-)




























Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

No comments:

Post a Comment

..+respon korang+..