:: salam dunia salam semua ::

:: Terima kasih sbb sudi jengah blog nie. Bile da jengah tu silelah follow k. Xpon tinggalkan jejak kt shoutbox. Kompem aku akn follow korg balek. Jase kamu semua amatlah dihargai! ::



Hei korang! Jom la beli baju-baju si comel korang. Murah je uols.

InsyaAllah aku akan update baju-baju yang lain.


Klik sini ye.

Noor Syazwani



Followers

..+jempot masok+..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

~Seronok klik cini~

Friday, February 1, 2013

.:Perkembangan Anak sepanjang 7 Bulan:.

Salam. Hohohoi! Lame betol tak menaip. Mood malas la. Blogwalking rajin la. Alhamdulillah. Pejam celik anak aku, Hanania da nk masuk 8 bulan pun 3hb2 nie. Kejap je mase berlalu. Kadang masih rasa macam xcaya da ada anak. Macam-macam perkembangan dia sekarang. Tido pon da berkurangan. Kalau waktu cuti memang nya xdapat la aku nak tido tengahari nie. Sebab tu waktu die celik. Kalau da celik, suke la mengacau orang tido. 



Sejak usia nak masuk 5 bulan Hanania da pandai meniarap. Kelakar masa mula-mula tengok dia nk meniarap. Lepas meniarap, dia tak reti maju ke depan tau. Dia reti mengundur je. Asal meniarap je mesti mengundur. Bukan men laju mengundur. Masuk 6 bulan dia da mula-mula belajar angkat buntot time meniarap. Mak kata "tak lama lagi meniarap la nie." Masa nie maju xpandai lagi ok. Berat buntot agak nya anak aku nie. Hehe. Masa nie pon xreti sangat kacau kite tengah tido. Masa umur 6 bulan nie jugak aku kenal kan bubur nasi dekat Hanania. Buat pengetahuan uolls semua, umur Hanania masuk 3 bulan lagi, aku da bagi dia nestum. Begini ceritanya : Masa nie aku balik kg suami. Masa tu, Hanania tak de la nangis. Tak de lah merengek. Ntah macam mane ntah, abah mertua aku g kedai belikan nestum untuk Hanania nie. Abah suroh mak bancuhkan. Masa tu emak bagi guna sudu. Hanania pulak main ngap je ape orang bagi makan. Lepas tu Abah terus pesan suroh bagi Hanania makan. Nak diluah mati mak, nak ditelan mati bapak uolls. Kene la ikot kata. Lepas dari peristiwa tu, asal balik kampung je, mesti abah mertua tanya "bagi makan nestum tak?". Huhu. Tapi mase tu aku lebih senang bagi nestum guna botol susu. Aku buat cair-cair cikit la. 

Masuk umur 6 bulan aku start bagi makan bubur nasi. Mula-mula bagi rase makan puri epal. Tapi Hanania xmau. Last-last aku try bagi bubur nasi. Alhamdulillah. Dia nak. Sampai la sekarang nie masih lagi makan bubur nasi. Hari-hari kat rumah pengasuh pun aku bekal kan bubur nasi. 

Nak masuk umur 7 bulan, Hanania start maju ke depan. Tapi setapak-setapak la. Dalam masa yang sama, keesokan paginya, bangun tido dia trus pandai merangkak. Bila da start merangkak nie la yang dia da pandai kacau orang tido, da pandai kemas rumah, da pandai kacau makcik-makcik dia buat homework. Hehe. Menjerit-jerit adik aku kalau Hanania datang mengacau. Dan dalam usia Hanania 7 bulan setengah, dia da pandai duduk dengan tanpa bantuan sapa-sapa. Sebelum nie, die duduk tapi senget. Xberani nak lepas tangan sebelah. Alhamdulillah, sekarang dia da pandai duduk sendiri. Dan da sibuk nak belajar berdiri. 



Bila tengok die bermain sambil duduk, rasa macam kagumnyeeeeeeeeeee! Dalam 6 bulan lebih tu dia da pandai main tepuk amai-amai. Siap bunyi tangan dia kalau tepuk. Lepas tu sengih. Hehe. Cuma bab pegang botol tu kadang dia rajin kadang dia malas. Sebab dia kalo menyusu, tangan dia xreti diam. Ada je bende nak dibuat nya. Main-mai rambut la. Tepuk-tepuk tangan la. Jadi kalo orang suroh pegang botol, nanti die tepuk-tepuk botol tu. Kang terlepas la botol nya. Tak pun kadang die main tarik-tarik botol nya. 




Walau apapon, aku still berbangga dengan pencapaian anak aku nie. Kagum! Sangat kagum tengok perubahan pada diri dia.





















p/s : Moga diberi kesihatan yang baik untuk melihat lebih banyak lagi perkembangan Hanania. Dan moga Allah bagi Hanania kesihatana yang baik juga. Mama syg kamu adikkkkk!

Sepatah Dua Kata dari Kalian Pless..

1 comment:

  1. alhamdulilah...suke aunty azie dgr pekembangan nia ini..hehe..

    ReplyDelete

..+respon korang+..